Věřím v moudrost lidstva.

27.05.2015 15:33

Nejsem studovaným filosofem, přesto si dovolím předložit krátký osobní, ale zásadní filosofický názor na současný stav světa a našeho státu. Nevadí mi křesťanství a Desatero přikázání, a nevadí mi, že věřící i nevěřící přijali Desatero jako základní filosofií. Co mi vadí, že je více církví, více Bohů, které rozdělují tento svět. A ještě více mi vadí, že jménem své víry dokáží lidé jiné lidi zabíjet.

Nevadí mi, že chceme žít všichni slušně. Píšeme o tom a mluvíme o tom, jak bychom měli žít a bereme jako samozřejmost, že chceme žít jako slušní lidé. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někdo
tvrdil, že chce krást, podvádět a válčit. Přesto mám dojem, že o míru jen píšeme, mluvíme, ale nežijeme tak, abychom si ho udrželi. Denně se setkáváme s tím, že se krade, lže, dokonce to o sobě tvrdí a obviňují se veřejně ze lží a podvodů poslanci v našem parlamentu. Kde je tedy pravda? Zvítězí pravda a láska, když se v našem životě prosazují více lež, podvody a nenávist? Žijeme ještě v právním státu, v právní, civilizované společnosti, když právo mohou znásilňovat ke svému prospěchu ti, kteří ho mají chránit?

Ne nejsem věřící v Boha, ale věřím tomu, že současný svět prosazuje zákony proti lidstvu a proti přírodě. Nevadí mi, že má někdo jinou barvu pleti, uznávám jinou kulturu, když žije v souladu
s přírodními zákony. Vadí mi však, když si lidé myslí, že mohou přírodní zákony měnit a to třeba i demokratickým hlasováním. V Irské republice
naposledy a v jiných státech již dříve přijali zákon o uzavírání manželství mezi lidmi stejného pohlaví. A já se ptám, je to v souladu s přírodou? Můžeme přijímat zákony, které jsou proti přírodě? Souhlasit mohu s tím, že může mít někdo jinou pohlavní orientaci, než jakou by měl mít podle toho, jak se narodil. Nesouhlasím ale s tím, že by demokracie mohla přijímat občanské zákony, kterými by měnila zákony přírody. A pokud ano, tak to bude jen ke škodě lidstva.

Ano, myslím si, že věda a výzkum zlepšují život lidí, ulehčují nám práci, zlepšují naše zdraví, prodlužují lidem život. Nepochopím ale, že stejným způsobem věda ničí lidské životy a je zneužívána k zabíjení lidí. Nechce se mi věřit, že společnost má být rozdělena tak, že někoho budeme léčit, když bude platit a někoho necháme umřít, když nebude mít peníze na vyléčení své nemoci. Nemohu pochopit, že člověk používá moderních zbraní k tomu, aby zabíjel civilisty a děti, které se nijak neprovinily. Kdo dal lidem právo jiné lidi zabíjet, ničit domy, města? 

Až dojde lidstvu nafta, plyn, přírodní zdroje energie, kdo bude rozhodovat o tom, kde budeme a jak budeme žít? Příroda nás donutí, abychom žili tam, kde jsme se narodili, abychom si zaopatřili potraviny tam, kde jsme doma. Příroda nás také donutí, abychom řešili problémy tam, kde
žijeme a nepřenášeli jsme je do celého světa. Možná bychom tak měli žít už dnes. Nedělejme nic, co je proti přírodním zákonům. Začněme žít skromně, neplýtvejme přírodními surovinami a naučme se využívat vědy, výzkumu a techniky jen k tomu, abychom žili lépe. Budeme tak žít spokojeněji, když se naučíme žít skromněji.   

České Budějovice, 15. 5. 2015, Václav Princ